U wenst te worden gesubsidieerd via het globaal plan.
Een aanvraag indienen
U bent een stad/gemeente en wenst een project ter omkadering van een werkstraf of een andere alternatieve gerechtelijke maatregel (opleiding, behandeling) te ontwikkelen, gesubsidieerd door de FOD Justitie. Via het Globaal Plan heeft u de mogelijkheid een forfaitaire tegemoetkoming (bijdrage in de personeelskosten) te genieten voor een bijkomende aanwerving van personeel.
Wij verzoeken u om uw aanvraag te richten aan Team strategie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin - afdeling justitiehuizen, via het formulier" nieuwe subsidieaanvraag".
Na ontvangst van uw kandidatuur bezorgt het Team strategie uw aanvraag aan de coördinator alternatieve gerechtelijke maatregelen (coördinator AGM) van het betrokken justitiehuis. Die zal met u contact opnemen teneinde de opportuniteit van uw aanvraag te evalueren. Indien de analyse gunstig is, zal de coördinator AGM u helpen om uw subsidieaanvraag op te stellen, via het formulier "nieuwe officiële subsidieaanvraag".
Na ontvangst van bovenstaand formulier, richt het Team strategie uw verzoek aan de evaluatie- en opvolgingscommissie van uw gerechtelijk arrondissement (voorgezeten door de procureur des Konings). Laatstgenoemde zal uitspraak doen over uw aanvraag (u zal in voorkomend geval worden verzocht om uw project voor te stellen) en zal een advies opstellen ten behoeve van de minister van Justitie.
Het Team strategie zal ook een advies uitbrengen ten behoeve van de minister. Uw aanvraag zal vervolgens ter goedkeuring aan de ministerraad worden voorgelegd. U zal een brief van het Team strategie ontvangen om u op de hoogte te brengen van de beslissing van de ministerraad.
Koninklijk besluit en overeenkomst
Ingevolge de beslissing van de ministerraad wordt een koninklijk besluit (subsidie-KB ) gepubliceerd. Vanaf de bekendmaking van dit koninklijk besluit wordt u een door de minister ondertekende subsidieovereenkomst toegestuurd.
Aanwervingen
De nieuwe aanwerving(en) kan (kunnen) plaatsvinden vanaf de dag van de beslissing van de ministerraad. Zodra er een nieuwe aanwerving is, moet de stad/gemeente het GP1-formulier invullen.
Uitkering van de subsidies
Een schijf van 70% van de subsidie zal worden gestort bij de inwerkingtreding van dit besluit. Het saldo zal worden gestort in de loop van het volgende jaar, na controle van de verantwoordingsstukken.
Financiële controle
Elk jaar worden de personeelsuitgaven onderworpen aan een financiële controle. Daartoe moet ten laatste tegen 31 maart volgend op het afgelopen subsidiejaar voor elk gesubsidieerd personeelslid het formulier GP 2 (personeelskosten) en het formulier GP3 (personeelsoverzicht) worden teruggestuurd.
Activiteitenverslag
Elk trimester moet van het project een activiteitenverslag worden voorgelegd. Dat moet worden verstuurd naar de coördinator AGM tegen de 15e dag die volgt op het einde van elk trimester. Voor de arrondissementen waar er geen coördinator is, moet het activiteitenverslag worden verstuurd naar het Team strategie binnen het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin - afdeling justitiehuizen.
Jaarlijkse evaluatie
De gesubsidieerde projecten worden jaarlijks geëvalueerd. In december van elk jaar ontvangt u een brief van het Team strategie om u op de hoogte te brengen van de modaliteiten van deze evaluatie.
Toegang tot de volledige regelgeving (koninklijk besluit van 12 augustus 1994)
U wenst te worden gesubsidieerd als nationaal project
Een aanvraag indienen
U bent een openbare dienst of een vzw die wenst een subsidieaanvraag in te dienen in het kader van de alternatieve gerechtelijke maatregelen en die in staat zou zijn uw werking uit te breiden naar verschillende gerechtelijke arrondissementen.
De toegekende subsidies kunnen als volgt worden ingezet: een deel ter vergoeding van de personeelskosten, een ander deel ter vergoeding van de werkingskosten.
Wij verzoeken u om uw vraag te richten aanhet Team Strategie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin - afdeling justitiehuizen, via het formulier" nieuwe subsidieaanvraag".
Zodra wij uw kandidatuur ontvangen hebben, zal ons team uw aanvraag onderzoeken in overleg met de betrokken justitiehuizen. Indien het project dat u wenst te ontwikkelen beantwoordt aan een vraag op het niveau van één of meerdere gerechtelijke arrondissementen, zal (zullen) de coördinator(en) voor alternatieve gerechtelijke maatregelen (coördinator AGM) of het Team strategie met u in contact treden om u te helpen uw subsidieaanvraag op te stellen.
De subsidieaanvraag wordt aan de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin gericht via een aangetekend schrijven.
De volgende documenten moeten bij uw aanvraag worden gevoegd:
De uittreksels uit de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad met de samenstelling van de raad van bestuur, alsmede de statuten en de eventuele wijzigingen ervan.
Uw volledige dossier (formulier en bijlagen) wordt naar het Team strategie verstuurd.
Uw aanvraag zal worden onderzocht door het Team strategie die een advies zal uitbrengen aan de minister. De beslissing van de minister zal u worden meegedeeld via een aangetekend schrijven binnen vier maanden na de ontvangst van de aanvraag.
Ministerieel besluit
Er wordt u een ministerieel subsidiebesluit, ondertekend door de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, bezorgd.
Aanwervingen
Van zodra een personeelslid wordt aangeworven, of bij wijzigingen in het personeelsbestand, moet het formulier NP1 naar het Team strategie worden gestuurd.
Uitkering van de subsidies
De subsidies worden uitgekeerd in tweemaandelijkse schijven.
Financiële controle
De uitgaven die in het kader van de subsidiëring gebeuren, worden onderworpen aan een jaarlijkse financiële controle. De originele verantwoordingsstukken met betrekking tot de personeels-, en werkingskosten moeten ten laatste drie maanden na het einde van het werkjaar naar het Team strategie worden gestuurd.
Activiteitenverslag
Elk trimester moet uw vzw een activiteitenverslag indienen. Dat verslag moet tegen de 15e dag van de maand die volgt op het einde van het trimester worden overgemaakt aan de dienst Gemeenschapsgerichte Straffen en Maatregelen en de coördinatoren AGM.
Evaluatie
De projecten zullen elk jaar worden geëvalueerd op grond van de verlengingsaanvraag.
Toegang tot de volledige regelgeving (koninklijk besluit van 17 december 2003)
U weet niet welke subsidie te gebruiken
U bent een vzw, een stad/gemeente en wenst subsidies te ontvangen om een project ter omkadering van een werkstraf of van een andere alternatieve gerechtelijke maatregel (opleiding, behandeling) te ontwikkelen. U weet niet welke weg uw subsidieaanvraag moet volgen (Globaal Plan of nationale projecten).
Vul het formulier "subsidieaanvraag"in en stuur het naar het Team strategie.
Uw aanvraag zal worden onderzocht door het Team strategie in overleg met het (de) betrokken justitiehuis (justitiehuizen). Indien uw projectvoorstel beantwoordt aan een vraag op het niveau van één of meerdere gerechtelijke arrondissementen, zal de coördinator alternatieve gerechtelijke maatregelen (coördinator AGM) of Team strategie met u contact nemen om u te helpen bij het opstellen van uw subsidieaanvraag en om de meest efficiënte weg te bepalen.